השבוע בBקצרה עם יעקב קוגל

יעקב קוגל בן 47, אבל לשלושה, נולד וגדל בראשון לציון, למד בת"ת חפץ חיים של החינוך העצמאי, בית חינוך אמיתי. בהמשך למד בישיבה קטנה ברחובות ובישיבה גדולה 'אור ישראל'.התגורר במשך 22 שנה במודיעין עילית, וכיום מתגורר בקריית אתא.

הדבר האהוב עליי בקריית אתא?

מאד אוהב את הרוגע שיש באווירת הרחובות.

אם לא הייתי גר בקריית אתא הייתי גר ב…?

מודיעין עילית כשהתחתנו הסלוגן של המקום היה העיר השלישית האופציה הראשונה.

בן אדם שאני מעריך

הערכתי הגדולה היא לשני אנשי אמת הדבקים בה’ ודרכו שאינם איתנו. אבי מורי זצ”ל ומורי ורבי הרב שמשון פינקוס זצקו”ל.

משהו שלא יודעים עליי

מאד לא אוהב להיות ממוסגר.

דמות בקריית אתא שאני מעריך

האדמו”ר ממקווא שליט”א.

גר בקריית אתא מזה

שנתיים וחצי, חודש אב תש”פ.

למה דווקא קריית אתא?

באנו בכדי להיות לצד חמי וחמותי.

לעולם לא הייתי משנה בקריית אתא את..ץ

את הרוגע.

חסר לי בעיר

מקום רומנטי.

בשבת אני מתפלל

בבית כנסת ‘אהל פנחס’.

מה השאלה שכל הזמן שואלים אותי

האם אני מתנהל בבית כמו שאני מלמד בחדר ההנחיה.

אם אשב לשיחה עם ראש העיר אגיד לו ש

שאני מתגעגע לאופי הכפרי של המקום שהיה בעבר.

השבת פרשת תרומה מוקדשת ע”י ‘מתנת חיים’ לתורמי הכליה, איזה מספר תורם אתה בעמותה?

מכיוון שהכליה בסוף הועברה בתוך המשפחה אף שהם יוצרי ומלווי ההליך הם אינם ממספרים אותו. מה שמספר שהם יצרו יותר תרומת מאשר הם מספרים.

עד כמה היה החשש גדול? מה אמרו בני המשפחה? 

לא היה חשש בכלל מעצם הפעולה, רק מכך שאולי ח”ו לא ייקלט והקורבן שלי ידחה משמים. במשפחה מאד הגיבו בהערכה ונתנו המון פידבק אפילו אבי זצ”ל שהיה מתנגד עצום לפגוע בגוף שלא מחויבים, למשל לא נתן לאחיותיי לעשות עגילים כי לא מחררים בגוף של ה’. כשהתקשרתי בבוקר שאחרי התרומה לספר לו הוא מאד העריך את התרומה והיה הראשון חרף היותו מעל גיל 90 אז לבקר אותי באותו יום בביה”ח.

ספר מעט על התהליך

הכל התחיל מקריאה בעלוני מתנת חיים שיצר חשק עצום לרעיון. במשך שנתיים זה התבשל בלב על אש קטנה, בחג הפסח התקבלה ההחלטה בעידודה של נעמי רעיתי, מיד לאחר חול המועד הגשתי טיפסי בקשה והתחלתי בבדיקות, כאשר הייתי בשלב של בדיקת ההתאמה, בשבת לפני הבדיקה בדיון בשולחן שבת האם כליה ביחיד מנוקד פתח או חיריק, הוחלט להתקשר לדודה של אשתי [מורה ללשון] לשאול אותה, היא שאלה למה אנו שואלים? האם אני רוצה לתרום? אשתי אמרה לה שכן אך זה סוד ושלא אדבר על כך. לאחר יומיים, היא חזרה ואמרה שגם לה יש סוד שאסור לדבר עליו, שבעלה זקוק לכליה אך כרגע מסרב לקבל תרומה.

באנו לשבת לחמי אחרי התפילה אני ניגשתי אל הדוד להסביר לו שחבל שיסרב. משום שאני מוציא את שלי בכל מקרה, ויש לו כאן הזדמנות לחלוק עמי בלי להמתין בתור. כאשר הוא הרגיש בטוח שזה לא נעשה עבורו ההוצאה ורק יש לו יכולת לזכות, עשינו בדיקת התאמה ונמצאנו מתאמים שנינו שמרנו את הדבר בסוד.
שבועיים לפני התרומה הוא סיפר לחמי שהוא זקוק להשתלה ובעוד שבועיים יש לו ניתוח לקבל תרומה אך לא סיפר לו מי חולק עמו.

באותה השבת היינו אצל חמי וחמותי ובדרך לתפילה חמי סיפר לי את הסוד של הדוד שצריך השתלה שאלתי מי התורם והוא אמר שהם לא יודעים בתפילה נגשתי אל הדוד ושאלתי האם אני יכול לספר שאני זה שחולק עמו? הדוד הגיב אתה זה שביקשת לשמור בסוד, כשהגענו הביתה ספרתי להם שזה אני. הם היו בהלם כך שיהיה להם שני קרובים באותו ניתוח באותו זמן אחד עבור השני. בכ’ בכסלו הניתוח התבצע וב”ה חייו של הדוד השתנו מאד לטובה וכל השאר היסטוריה.

היית ממליץ גם לאחרים?

ממליץ מאד!.אך לא מנסה לשכנע זה צריך לבוא מבפנים.

כמה שנים אתה עוסק בייעוץ זוגי?

שלוש עשרה שנה.

איך התחלת?

כמעט מהגן, גדלתי בבית בו היו אחים נשואים טרם נולדתי, סוד הזוגיות תמיד משך אותי, בהיותי בחור בישיבה מצאתי את עצמי פעמים רבות כותל של בחורים מכל הגילאים בישיבה, מזקנים ממני בכמה שנים ועד צעירים דרך בני גילי. בהיותי חתן הרגשתי שההדרכה לא מספיק ענתה על הציפיות שלי. והחלטתי שיבוא יום ואני יביא משהו אחר משהו יותר אישי עמוק ומקצועי, התחתנתי ופגשתי מקרים ובחורים שממש זקוקים להדרכה במבט רחב יותר, חיכיתי קצת לצבור ניסיון אישי בנישואים קפצתי למים ניגשתי ללימודי הדרכה המשכתי ללימודי הנחיה ומאז שוחה עמוק בעולם ההנחיה הזוגיות נוער נפש ומשפחה.

מתי הוקם ‘בית שהוא חוויה’?

הזוג הראשון שהתקבל תחת המותג ‘בית שהוא חוויה’ התחיל את ההליך בכג’ אלול תשע”ג.

איפה יש היום סניפים?

מודיעין עילית, קריית אתא, ופתח תקווה. מלבד סדנאות והרצאות המועברות בסמינרים ישיבות קבוצות ונופשים מצפון לדרום ממזרח למערב הארץ.

האם זה לא משפיע על האדם בחיי היום יום לשמוע בעיות של אחרים?

חלק לא קטן בלימודי המקצוע, זה לימוד הפרדה ביין חדר ההנחיה ליום יום של המנחה. אך אני בפרוש בכל מפגש כשצפים דברים בוחן איך הנקודה העולה מתנהלת אצלי בבית, ומשתדל אם צריך תיקון לעשות אותו במקביל לזוג אך ללא התניה בהם.
היה מקרה אחד די בתחילת דרכי שהרגשתי שהזוג הולך לביתו ואני מוטרד מהמתח שהיה ביניהם במפגש והתקשרתי לשאול האם הם הגיעו הביתה בשלום.
בבוקר הרמתי טלפון והסברתי שאני נאלץ להפסיק את ההלי, משום שכנראה פתחתי איתם תלות רגשית. עשינו הפסקה של כמעט שנה בה הם ניסו עוד שני מטפלים, שלא היה להם את החיבור לעולם הטיפול שלהם. ואז ביקשו לחזור הרגשתי מספיק בטוח לחזור. חזרנו והיום ב”ה למעלה מעשור הם חיים נפלא.

יש סיפור מרגש שאתה יכול לספר מעבודתך?

קשה לבחור את הסיפור אותו הכי אני רוצה להציג טיפולית, אז אספר לך דווקא סיפור קצה. זוג בשנות השבעים שביתם עברה הליך זוגי כאשר היא סיימה, היא שלחה את הוריה לטיפול זוגי. הם הגיעו לאחר חתונת הבן ה-12 שלהם וסיפרו שמיום הראשון של שבע הברכות הראשון שלהם הם מרגשים טעות בבחירה, לא היה להם יום אחד של נוח יחד, אבל ברור להם שהם לא יפרקו את החבילה אף פעם. בעבודת נמלים ארוכה מאד פרמטנו את מה שהם הביאו איתם מהנערות ולאחר מכן בעשרות שנות נישואין. לאחר שלושים וארבע מפגשים בחדר ההנחיה הבעל הוציא טבעת נישואין שחרוט בתוכה נישאתי מחדש עם התאריך של אותו יום. במשך חמש שנים אחרי אותו יום כל שנה ביום הנישואים החדש הם היו באים לפגישת ריענון וזה היה מרגש לראות כל פעם מחדש איך לאנשים שהיו כבויים לחלוטין חזר האור לעניים פתאום.

מה הכלל לזוגיות מוצלחת?

זו בקשה כמעט כמו בקשת הגר מהלל ללמוד את כל התורה כולה על רגל אחת . אך העצה של הלל היא נכונה גם כאן ‘ואהבת לרעך כמוך’ כמו שאתה רואה את עצמך עם מעלותיך וחסרונותיך כשלם בלי רצון שינסו לשנות את האופי שלך, את נקודות החולשה שלך. אלא שסביבתך ילמדו לחיות עם מוטיבים אלו ואת ההחלטה בבחירת השינוי ישאירו בידך. כך תראו את בת או בן הזוג בשלמות מורכבת על המעלות וחסרונות כעובדה קיימת שלא צריכים לשנות אותה אלא ללמוד לחיות עמה.

כמה שנים אתה עוסק בחינוך?

פורמלית כשבע שנים אבל לא פורמלי כבר לפני עשרים וחמש שנה התנדבתי באגודת ‘מפעלות שמחה’ שעבדה עם נוער מתמודד במודיעין עילית.

מהו חינוך בשבילך?

ההשרשה שאנו ברואים בצל ה’ באנו לכאן כדי להיות אנחנו ולפעול בכלים שלנו. לא לברוח מלהרגיש את עצמנו ולראות באתגרים כחלק מהבניה האישית שלנו, כי אין לך אדם שאין לו שעה.

מהו האתגר הגדול העומד בפני מחנך?

לרדת לנפש של כל אחד מהחניכים עד דקות וההרגשות שלו. להפריד מעשים מהאדם. ואולי בעיקר לדעת את הזכות של התלמיד לרצונות והסתכלות משלו היא בדיוק כמו שלך המחנך ואין לרצון שלך שום העדפה על שלו. ופעמים רבות כשאתה חושב שהתלמיד או הילד שלך בבית ממרא את רצונך, המעגל כאן התחיל הפוך אתה זה שניסת לעמוד מול רצונו והוא התקשה לעמוד מול רצונך כדי למלא את רצונך.

שנים רבות אתה מתפלל בנץ בכל בוקר, ממתי התחלת ?

עשרים ושתים שנה. בהיותי זוג צעיר במודיעין עילית הייתי גר בשכונה חדשה ותפילת שחרית שם הייתה מתנהלת באופן שמאד הפריע לי עד ברכו, כמעט לא היו אנשים ואז התחיל מסע נו נו נו שהזדרזו, בסוף התפילות עקב העיקוב בהתחלה היה מתרוקן בית הכנסת מיד לאחר ‘ובא לציון’ וזה מאד צרם. יום אחד חזרתי מטיסה לפנות בוקר והלכתי להתפלל בנ”ץ. הייתה תפילה מכובדת מתחילה בקדיש של לפני מזמור שיר כסדר, כולם נמצאים עד סופה. החלטתי ששם מקומי אם השנים זה הפך חלק מתמונת חיי.

מה הייחודיות בדבר?

ראשית זו הלכה הראשונה בשו”ע שנית היום שלך הרבה יותר מנוצל

אסיצואציות

קרית אתא

כפר שהופך מידי מהר לעיר.

כליה

משהו לחלוק.

מתנת חיים

כפשוטו מתנה לחיים.

חינוך

מטוטלת ביין הטוב ביותר לקשה ביותר.

תלמיד

משהו שמשקף לך את המאתגר שבך.

זוגיות

מהות.

יעוץ זוגי

שליחות ממלאה.

בית הכנסת פא”י

מקום להזדקן בו בלחץ.

תפילה בנץ

התמכרות.

מרחבי האתר
חדשות קריית אתא

בתום דרמה: סגן ראש העיר מימון טולדנו ניצח וימשיך בתפקידו: “ניצחון גדול לקרית אתא”

לפני זמן קצר, עם ספירת הקולות, הוכרע שסגן ראש עיריית קריית אתא, מר מימון טולדנו, ימשיך לשמש כיו”ר פורום סגני ראשי הערים של השלטון המקומי, והוא ממשיך לקדנציה נוספת אחרי

לידיעה המלאה »
חדשות קריית אתא

מה מסתתר מאחורי השלט על בית הכנסת ברחוב פינסקר? • מגזין

לקראת חגיגות המאה לעירנו קריית אתא, שהוקמה בתרפ”ה, אתר חדשות הקהילות בקריית אתא יוצא לסדרה מרתקת ומסע היסטורי בעקבות אבות המייסדים של ‘כפר אתא’ באותם ימים. סדרת הפרקים תתפרסם כאן

לידיעה המלאה »
דילוג לתוכן